Micile viețuitoare în artă
“Pe lângă garduri s-a zvântat
pământul/ Și ies gândacii-Domnului pe zid”, spunea la un moment dat George
Topîrceanu în Rapsodii de primăvară.
O imagine extraordinară, dar de câte ori ne-am aplecat să vedem cum ies
gândacii din pământ și ne-a și plăcut această imagine? Gândaci, muște, țânțari,
libelule, fluturi, omizi, șerpi, broaște, melci: cu ce ochi ne uităm azi la
toate aceste viețuitoare?
De-a lungul timpului oamenii s-au
temut de ele, le-au asociat cu răul, apoi au fost interesați de ele. Au vrut să
le descopere, le-au desenat, le-au pictat, le-au studiat și au încercat să
înțeleagă de ce ele trăiesc alături de noi.
Aceste schimbări de atitudine le
vedem poate cel mai bine în artă, spune Jan de Hond, curatorul unei expoziții
dedicate acestor viețuitoare și organizată cu câțiva ani în urmă de muzeul
național din Amsterdam, Rijksmuseum:
„Cred că întotdeauna au inspirat o
teamă. E o constantă pe care o vedem în toate secolele. În Evul Mediu erau
asociate cu moartea, cu diavolul, cu anumite păcate, cu răul în general. Aveau
atunci o reputație foarte proastă. Apoi, dintr-o dată, de prin 1500, le găsim
pictate pe marginile manuscriselor, fără să aibă vreo legătură cu textul, ci
doar rol decorativ, deci erau deja privite cu alți ochi. Încet-încet, din
secolul al XVI-lea, ajung de la marginea paginilor în centrul lor și sunt
considerate minuni ale creației lui Dumnezeu. În secolul al XVII-lea atrag
atenția cercetătorilor, celor care vor să le înțeleagă metamorfoza și relația
lor cu natura, și sunt puse sub microscop. Cu alte cuvinte, cunoașterea schimbă
conotația negativă.”
Și sunt puse sub microscopul inventat
de Antoni van Leeuwenhoek cândva prin 1670.
Este remarcabil că în secolul al
XVII-lea foarte multe artiste s-au apropiat de micile viețuitoare, a continuat
Jan de Hond:
„Foarte multe femei le-au desenat sau
pictat, e adevărat. Și foarte multe femei le-au colecționat. E foarte greu de
explicat de ce, poate pentru că în acea perioadă femeile au fost împinse spre
genuri de pictură ca natura moartă, flori și plante.”
Cel mai relevant exemplu este poate
cel al Mariei Sibylla Merian, a cărei contribuție are nu numai valoare
artistică, ci și științifică. În 1699 a călătorit în Surinam împreună cu fiica
ei Dorothea, doar pentru a studia natura la ea acasă. După doi ani a publicat
un volum despre metamorfoza insectelor, cu 60 de ilustrații (fig. 1) însoțite
de descrieri ale florei și faunei. A realizat portrete ale insectelor în
habitatul lor – s-a aplecat să vadă gândacii ieșind din pământul uscat, cum
zice Topîrceanu.
Fig. 1 – Metamorfoza unei molii, atelierul Maria
Sibylla Merian, c. 1679, © Rijksmuseum
Trebuie să recunosc, nu toate aceste desene și picturi mă bucură. Îmi este greu să mă uit la pânza lui Rubens, cu Meduza decapitată, cu părul șerpuit și ochii larg deschiși, care privesc în gol (fig. 2).
Fig. 2 - Meduza, Peter Paul Rubens și Frans Snijders, 1618, © Muzeul
de Istorie a Artei din Viena
„Înțeleg”, îmi spune zâmbind Jan de
Hond. „Cred că nici azi nu suntem prea încântați de gândaci sau de țânțari.
Foarte mulți entomologi au avut ca punct de plecare teama de insecte, pentru că
au vrut să știe de ce avem această teamă, și au ajuns să o depășească. Există
un mecanism în noi, dar de multe ori această teamă ține și de cultura în care
am fost crescuți. De exemplu, păianjenii – în special cei europeni –, sunt
total inofensivi. Și totuși de ce ne e teamă de ei? Ați observat că în filmele
științifico-fantastice extratereștrii au forme inspirate de insecte sau reptile
și le privim ca pe un pericol absolut din exterior?”, a încheiat Jan de Hond.
Și ce bun pot aduce în secolul XXI
expozițiile cu astfel de lucrări? Acum când foarte multe specii sunt amenințate
cu dispariția, poate devenim mai conștienți că avem nevoie de un echilibru în
natură și de echilibru în general.
Autor: Claudia Marcu
Editare: Mihaela Niţă
Comentarii
Trimiteți un comentariu