Adelina, tânăra poetă a Hagăi

 


Adelina Ignat, tânăra poetă a Hagăi în 2024. Foto: Mihai Ignat



Bubbel

Ik weet nog Sint Maarten
   zingend rondgaan, lampionnetjes in de hand
Ik weet nog het krijgen van mijn paspoort
   en de sneeuw die veel te snel ontdooit

Hoor je iets
Ik even niet
Kijk naar mij
Kijk wat er van ons geworden is

Den Haag is een meisje
   nietsvermoedend, jong
door haar eigen straten huppelend
Als een bubbel
   net voor de regen komt

De steegjes zijn leeg
   de terrassen verlaten
Hoe zul je dit ooit 
   nog goed kunnen praten

 

Prima Ilustrată din acest sezon vă duce în lumea poeziei. Știu că limba nu este pe înțelesul tuturor, dar poeta are rădăcini românești. În 2024, Adelina Ignat, elevă a liceului Gymnasium Haganum, a fost declarată tânăra poetă a orașului Haga.

„Se numește Bulă”, îmi explică Adelina. „Prima strofă este despre amintirile mele legate de Haga. Sint Maarten este un sfânt care se sărbătorește pe 11 noiembrie. Copiii merg cu lampioane pe la case, unde cântă și primesc dulciuri în schimb. Îmi aduc aminte că mergeam când eram mică și-mi plăcea așa de mult, era așa de distractiv.

Vorbesc și despre primirea pașaportului – cred că aveam vreo șapte ani. A fost o ceremonie la primărie. Erau mai mulți care primeau pașaportul într-o sală foarte mare și mi-aduc aminte că am fost foarte impresionată.

Pe urmă, în a treia strofă folosesc o metaforă: Haga este o fetiță, orecum inocentă, care țopăie pe străzile ei ca o bulă înainte să plouă.

Ultima strofă este un pic mai tristă: terasele sunt goale și străzile părăsite. M-am gândit la pandemie. Știu că mă plimbam și era gol și nu mi-a plăcut. Era destul de trist.”

Adelina este foarte talentată. De la cinci ani cântă la pian și câțiva ani a studiat instrumentul chiar la Conservator. În liceu a început să scrie povești, care nu după mult timp au fost înlocuite de poezie.

Un curs de anul trecut s-a sfârșit cu o poezie care a intrat într-un concurs organizat de primăria din Haga. Opt finaliști și-au prezentat compozițiile pe scenă, în prezența publicului. Un juriu format din trei poeți tineri din Olanda a ales cea mai bună poezie, pentru talentul lingvistic și modul în care oglindește orașul.

Momentul în care Sam Hermans, directoarea bibliotecii publice din Haga, a rostit cuvintele „câștigătoarea din acest an este Adelina” a fost o mare surpriză pentru tânăra poetă.

„Am fost surprinsă că am devenit poeta Hagăi. Sună așa de impresionant. Acum chiar am primit apreciere pentru ceva ce am scris. Este o oportunitate foarte mare. Văd diferența între ianuarie și acum: am citit poeziile mele la evenimente, devin mai sigură pe mine și învăț și mai bine cum să vorbesc.”

Ca tânără poetă a orașului Haga, pe lângă școală, Adelina și-a petrecut anul la diferite evenimente unde a fost invitată să-și prezinte poeziile.

„Primesc de la primărie cereri pentru poezii. Am avut una pentru Ziua Internațională a Femeii, o alta pentru Ziua Eliberării – 5 mai. Ultima este despre vară.

Am primit o cerere de la o prietenă care lucrează în lumea teatrului. M-a întrebat dacă vreau să scriu ceva pentru o petrecere de vară, pentru noaptea muzeelor organizată pentru copii. Și acolo am fost invitată să vorbesc. Este fantastic.”


Adelina Ignat la Noaptea Muzeelor pentru copii, la Kunstmuseum în Haga, 16 martie 2024. Foto: https://huisvangedichten.nl/museumnacht-kids-in-het-kunstmuseum


Pentru părinții Adelinei surpriza a fost la fel de mare, mărturisește tatăl, Mihai Ignat:

„O mare surpriză că Adelina a câștigat. Sincer! Desigur, e o mândrie imediată. Ca părinte, ești mândru de copilul tău. Dar pe urmă, după ce s-a mai așezat sentimentul, aș zice că ne-am bucurat foarte mult de ocazia pe care i-o dă această experiență. E o experiență pe care nu poți să o comanzi, e greu să o faci singur să se întâmple.

Pentru mine e important ce învață din asta și la ce este expusă. Asta nu-i putem oferi. De aceea m-am bucurat foarte mult pentru ea, că are ocazia asta, să vadă ce înseamnă un asemenea rol, care vine și cu niște responsabilități, cu niște teme, deci nu vine gratuit. Desigur, înseamnă și expunere, cunoști oameni, organizații și așa mai departe.

După și mai mult timp, după ce s-au mai așezat informațiile, ne-am dat seama că noi, când era mică, i-am citit foarte multe poezii. Am cumpărat cărticele în olandeză, pentru că încercam să ne integrăm în această țară. Mergeam la librăria noastră preferată, la Paagman, care face poezia și cultura foarte accesibile copiilor. Și uite că acele semințe puse atunci au dat roade. M-am bucurat să o văd în acest rol pentru un an.”

 

Adelina scrie deocamdată în limba neerlandeză, dar după acest an intens în care și-a jucat cum a știut mai bine rolul de poetă a orașului, a început să se gândească la o combinație între neerlandeză, engleză și română. Cea din urmă e limba în care s-a născut și pe care a cultivat-o cu ajutorul părinților și al profesorilor de la școala românească din Haga. Una dintre profesoarele care i-au marcat evoluția tinerei este Ecaterina Neacșu-Budacea:

„Îmi este dor de ea. Am făcut lecții online și ce mi-aduc eu aminte este că ne-a învățat cum să facem mămăligă și fasole dacă mergi pe munte. Ne-a luat în povestea ei, să ne imaginăm că mergem pe munte, că pășim greu și că în sfârșit ajungem sus. Am și scris rețeta, o mai am pe undeva. A fost una din lecțiile mele preferate cu ea.”

 

Adelina continuă să compună, dar mi-a spus că nu va participa la următoarea ediție a concursului organizat cu ajutorul primăriei:

„Îmi place să las oportunitatea aceasta și pentru alții. Eu am avut anul meu.”


Finaliștii concursului Poetul tânăr al Hagăi, ediția 2024. Foto: Mihai Ignat


Autor: Claudia Marcu
Editare: Mihaela Niță

Comentarii

Postări populare