În căutarea infinitului
O fâșie lungă și îngustă din iarba
verde tunsă scurt a fost decupată (fig. 1). În locul ei este acum o oglindă,
marcată undeva la mijloc de două pietre uriașe. În podeaua nou-formată,
lucioasă, se oglindește o parte din clădirea muzeului și cerul infinit. Pe
măsură ce privitorul își schimbă poziția, se schimbă și imaginea din oglindă.
Este Drumul îngust al cerului.
Fig.
1 – Drumul îngust al cerului, Lee
Ufan, 2018, fundația Lee Ufan Arles. Foto: Claudia Marcu
Câțiva pași mai încolo este o
instalație asemănătoare. De data aceasta, oglinda este pătrată, iar suprafața
sa este acoperită de apă (fig. 2). Îți dă senzația unei mici grădini japoneze.
Imaginea oglindită a cerului și a copacilor din jur este vălurită de vântul
care mângâie ușor suprafața apei. Este Grădina
infinitului.
Fig.
2 – Grădina infinită, Lee Ufan,
2017–2023, fundația Lee Ufan Arles. Foto: Claudia Marcu
Cele două sculpturi/instalații aparțin artistului coreean Lee Ufan și fac parte din seria Relatum, realizată pentru grădinile generoase ale muzeului național din Amsterdam, Rijksmuseum. Pentru curatori cuvântul cheie al expoziției este chiar relatum, care tradus din latină înseamnă în relație cu. Pentru mine, cuvântul cheie este mai degrabă infinitul. Este al doilea an la rând când infinitul revine în acest spațiu și îmi amintește de operele lui Constantin Brâncuși.
Cine este Lee Ufan?
Lee Ufan s-a născut în 1936 în Coreea
de Sud, care pe atunci era sub ocupație japoneză. În 1956 întâmplarea l-a adus
în Japonia, unde a rămas să studieze literatură și filozofie. Bariera limbii
l-a făcut să caute o altă formă de exprimare: arta.
În 1969 a fost declarat teoreticianul
mișcării artistice Mono-ha (Școala Lucrurilor) datorită eseului Lumea și structura: prăbușirea obiectului
(prin arta contemporană). Prima expoziție solo a avut-o în 1967 în Tokyo,
unde de altfel și-a construit cariera artistică.
Astăzi este un artist complex –
sculptor, pictor, poet și filozof – care consideră că o operă de artă trebuie
simțită, nu explicată. „Cu cât explici mai mult, cu atât devine mai
neinteresant”, spune Lee Ufan. Indiferent de materialul ales – piatră, oțel,
bumbac, elastic, oglindă, cauciuc – artistul nu se îndepărtează de la aspectul
minimalist, iar impactul vizual este întotdeauna puternic.
Lucrările lui sunt în colecțiile unor
muzee de renume precum Benesse Art Site Naoshima (Japonia), MoMA și Guggenheim (New York), Centrul
Pompidou (Paris), Tate (Londra) sau Kröller-Müller (Olanda).
Pentru expoziția din Amsterdam, Lee
Ufan a reinventat opere din seria Relatum.
Cu ajutorul materialelor folosite, seria pune în dialog natura cu societatea
industrială: piatra reprezintă natura, iar oțelul societatea.
Lee Ufan: „Piatra este produsul unei
perioade foarte lungi de timp și a unei schimbări treptate. Puteți vedea oțelul
ca un produs al componentelor acelei pietre. Vorbim aici de o relație
părinte-copil. Un dialog între o piatră ca produs al naturii și o placă de oțel
ca produs al industriei ar putea deschide drumul către necunoscut.”
Lee Ufan versus
Constantin Brâncuși
Înainte de deschiderea oficială a
expoziției, Lee Ufan a spus: „Mă aștept să simțiți ceva extraordinar în această
grădină. Sper că acest loc vă va permite să treceți dincolo de timp, într-o
altă dimensiune”. Toate lucrările expuse invită la reflecție, la liniște, la
conexiune cu natura.
Ne-a însoțit în grădină și ne-a
povestit despre fiecare operă de artă în parte. Aproape în toate răspunsurile
la întrebările primite de la jurnaliști a făcut referire la o altă dimensiune
sau la infinit. La finalul acestui tur special, am reușit să-l întreb de ce
este infinitul atât de important pentru el. Iată ce mi-a spus:
„De multe ori vorbim de eternitate
versus infinit. Eternitatea este un tunel predefinit, în relație cu Dumnezeu.
În credința creștină se vorbește de înălțare.
Infinitul este extensibil, cu ajutorul imaginației poți merge în orice direcție
– sus, jos, la stânga, la dreapta. Infinitul nu are limite. De aceea este atât
de important pentru mine.”
Lee Ufan are un respect profund
pentru piatră. „Va rămâne și după ce noi vom fi de mult plecați”, spune Lee,
care își alege pietrele cu mare atenție. „Ele trebuie să fie neutre, astfel
încât să se poată îmbina cu spațiul.”
Lucrarea Sărutul m-a dus inevitabil cu gândul la Brâncuși. Spre deosebire de
acesta, însă, Lee Ufan a folosit două pietre șlefuite nu de mâna lui, ci de „de
pământ și apă, de vânt și ploaie”. Mesajul însă este același: două ființe umane
care se sărută pentru că se plac reciproc. Cei doi aduc cu ei însă două lumi în
care există obstacole sau constrângeri invizibile, pe care Lee le face vizibile
prin două cercuri formate din lanțuri (fig. 3).
Fig.
3 – Sărutul, Lee Ufan, 2023–2024,
fundația Lee Ufan Arles. Foto: Claudia Marcu
Pentru Lee Ufan pietrele au o
dimensiune cosmică. „Eu am făcut piatra să cânte pentru omenire”, a spus
Brâncuși. Ceea ce Lee Ufan încearcă este să ne facă să ascultăm sunetul
pietrelor care vine din trecut. „Aceste pietre emană o putere misterioasă,
maiestuoasă. Sunt scăldate în mister”, spune astăzi Lee Ufan.
Pentru amândoi, Egiptul pare să fie
sursă de inspirație. Există istorici și critici de artă care leagă Sărutul lui Brâncuși de arta egipteană
și non-occidentală. Lee Ufan mărturisește că încă îl impresionează artefactele
antice din piatră provenite din Mesopotamia și Egipt și expuse în muzeele
europene: „M-am confruntat acolo cu o lume de piatră de dincolo de umanitate”.
Câte două pietre vedem și în alte
lucrări din grădina muzeului. Introducerea oglinzii în două dintre aceste
lucrări deschide drumul spre infinit. „Îmi plac lucrările care respiră
infinit”, spune Lee Ufan.
Ajunși la Drumul îngust al cerului, Lee Ufan ne îndeamnă să pășim pe fâșia
îngustă de oglindă, în care cerul se deschide parcă în adâncul pământului. Îmi
amintește cumva de lucrarea de anul trecut a lui Richard Long, Linia vieții, un fel de coloană a
infinitului pe orizontală. Efemeritatea lucrării lui Long (sculptată în iarbă)
este înlocuită aici de infinit.
Despre Coloana infinitului Brâncuși spunea că „sprijină bolta cerească”.
Este cumva una dintre direcțiile infinitului la care se referă Lee Ufan? În Drumul îngust al cerului, artistul
gândește dincolo de spațiu și face vizibile străfundurile pământului.
Cum experimentăm infinitul lui Lee
Ufan? „Nu stați prea mult pe gânduri. Mergeți și atingeți piatra, folosiți-vă
simțurile”, spune artistul.
Notă:
Expoziția Lee Ufan: Relatum din grădinile Rijksmuseum se poate vizita până pe
27 octombrie 2024. Accesul în grădini este gratuit. Este a unsprezecea
expoziție amenajată de Rijksmuseum în aer liber.
În fiecare an Rijksmuseum transformă
grădinile din jurul clădirii muzeului în spațiu expozițional. Proiectul a
început în 2013 cu Henry Moore. Au urmat Alexander Calder, Joan Miró, Giuseppe
Penone, Jean Dubuffet, Eduardo Chillida, Louise Bourgeois, Ellsworth Kelly,
Barbara Hepworth și Richard Long (în 2023).
Autor: Claudia Marcu
Editare: Mihaela Niță
Comentarii
Trimiteți un comentariu