Broaște și capete de cașcaval
De câte ori nu apelăm la umor în
situații dificile? Facem haz de necaz, spunem noi, românii. Ridiculizarea
inamicului este un fenomen cu rădăcini adânci în istorie. Francezi, britanici,
italieni, olandezi – cu toții au fost ținta satirei în diferite momente ale
istoriei. În volumul Broaște și capete de
cașcaval, istoricul de artă Daniel Horst se concentrează pe imaginea
olandezilor, ridiculizați de francezi și britanici încă din secolul al
XVII-lea.
Broaște
și capete de cașcaval de Daniel R.
Horst, volum apărut în 2021
Cea mai veche caricatură gravată
identificată de Daniel Horst, curator al departamentului de istorie al muzeului
național din Amsterdam, Rijksmuseum,
este din 1599. Este o gravură realizată în perioada războiului de 80 de
ani, în care rebelii olandezi sunt înfățișați ca broaște – locuitori obișnuiți
ai „colecției de mlaștini”, așa cum erau considerate Țările de Jos. Broasca
este doar una dintre imaginile stereotipe la care se apela pentru ridiculizarea
olandezilor, spune Daniel Horst:
„Broaștele sunt cele mai populare. Am
găsit multe caricaturi produse de francezi și britanici în perioade de război
cu olandezii – propagandă de război în care olandezii sunt ridiculizați” (fig.
1).
Fig. 1 – Gravură
despre respingerea prințului, John Cawse, 1799, Rijksmuseum
„Un alt stereotip este cel al
brânzarului. Olandezii produceau și vindeau cașcavaluri. De exemplu, într-o
caricatură din secolul al XIX-lea, corpul regelui olandez este format din roți
de cașcaval sau stă pe un tron făcut din cașcaval” (fig. 2).
Fig. 2 – Regele
Willem I pe un tron din cașcaval, autor anonim, 1830 – 1831, Rijksmuseum
„Și o a treia imagine este cea a
fumătorului de pipă din lut. Francezii și britanici erau și ei fumători de
pipă, dar nu atât de mult ca olandezii, care aveau și produceau pipe din lut pe
scară largă și le exportau. Așa că în orice caricatură personajul cu pipă va fi
întotdeauna olandez” (fig. 3).
Fig. 3 –
Prietenia unui olandez cu un francez și un britanic, John Cawse, 1799,
Rijksmuseum
Broaște, cap de cașcaval, fumător de
pipă, dar de ce supraponderal și morocănos, așa cum vedem într-o caricatură
care se referă la „divorțul” dintre Belgia și Olanda de astăzi. Belgia este o
femeie care alungă Olanda cu mătura (fig. 4).
Fig. 4 – Gravură
despre divorțul dintre Olanda și Belgia, William Heath, 1830, Rijksmuseum
„Este morocănos”, spune Daniel Horst
râzând, „pentru că divorțează. E supraponderal pentru că așa erau văzuți
olandezii: cetățeni prosperi, dar leneși, care doar beau și mâncau bine. Este o
imagine folosită în special în satira britanică. Dar aceeași imagine e folosită
mai târziu pentru a-l ridiculiza pe Napoleon, care pierde războiul, iar
greutatea olandezului supraponderal așezat pe gâtul lui Napoleon este
considerată un avantaj” (fig. 5).
Fig. 5 – Coșmarul olandez, Thomas Rowlandson,
1813, Bodleian Libraries, Universitatea Oxford
Pentru cine erau făcute aceste
caricaturi și cum circulau ele pentru a ajunge la publicul țintă?
„Sunt întrebări la care este mai greu
de răspuns”, adaugă Daniel Horst. „Nu avem suficiente informații legate de cine
cumpăra aceste caricaturi. De exemplu, în Anglia, cei care vindeau cărți aveau
și astfel de colecții de caricaturi, cu cât mai colorate, cu atât mai
valoroase. Oamenii le cumpărau, se amuzau acasă cu familia și cu prietenii. În
Belgia, în secolul al XIX-lea, aceste caricaturi chiar erau propagandă de
război. Erau vândute cu intenția de a-i uni pe belgieni împotriva inamicului –
în acest caz olandezii, care erau broaște sau făcuți din cașcaval. Erau un
instrument care să mobilizeze publicul împotriva inamicului comun” (fig. 6).
Fig. 6 – Soldat
olandez al infanteriei ușoare în retragere, William Heath, 1830, Rijksmuseum
Autor: Claudia Marcu
Editare: Mihaela Niţă
Comentarii
Trimiteți un comentariu