Rembrandt în scaunul de regizor
La muzeul Rembrandthuis din Amsterdam găsești întotdeauna expoziții care te încântă de la un capăt la altul. Și mai întotdeauna sunt opere de artă pe hârtie, care se potrivesc cel mai bine acestui spațiu, creat special lângă casa în care Rembrandt a trăit și lucrat aproape 20 de ani. Cea mai recentă expoziție, deschisă la începutul lunii martie, se înscrie în același model de eleganță și intimitate. Și totuși, recunosc, am intrat cu prejudecata că nu prea mai ai ce să spui despre Rembrandt. M-am înșelat. Cu doar câteva tablouri, desene și gravuri, curatoarea Leonore van Sloten reușește să ne ofere o altă perspectivă asupra pictorului. Nu informațiile sunt noi, ci unghiul de abordare: Rembrandt în scaunul de regizor de teatru.
La intrarea în expozitie, vizitatorul
este întâmpinat de o reproducere a celebrului tablou Rondul de noapte (originalul se află în colecția Rijksmuseum),
poate cel mai cunoscut din opera pictorului. Pentru mulți, însă, o întâlnire cu
garda civilă a căpitanului Frans Banninck Cocq este încă pe lista cu dorințe.
Numai aflat în fața tabloului îți poți da seama de măiestria regizorului
Rembrandt (fig. 1).
Fig. 1 – Rondul de noapte, Rembrandt van Rijn,
1642, fotografie din colecția Rijksmuseum
Compoziția pare haotică, sigur dacă o
comparăm cu alte portrete de grup făcute în aceeași perioadă pentru aceeași
gardă civilă. În realitate, însă, ceea ce vedem este un moment foarte bine pus
în scenă de regizor, care în mod conștient a ales cum să își așeze personajele,
în ce lumină să le pună, în ce costume să le îmbrace și ce rol să le atribuie.
Rembrandt și
teatrul
În timpul pregătirilor pentru această
expoziție a apărut întrebarea: „Mergea oare Rembrandt la teatru?”. Răspunsul
este chiar în opera lui, spune Leonore van Sloten: „A făcut multe desene și
gravuri cu actori. Este perioada în care se deschide primul teatru din Țările
de Jos (1638, n. red.), teatru pentru public (fig. 2), și Rembrandt sigur a
fost la acea deschidere festivă.”
Fig. 2 – Lojele din noul teatru din Amsterdam,
Salomon Savery, 1658, fotografie din colecția Rijksmuseum
Rembrandt a studiat atent gesturile
actorilor, fizionomiile lor în timpul spectacolelor, dar și costumele lor.
Schițele făcute pe stradă sau la teatru le-a folosit pentru a-și construi
propriile scenete și povești. Pregătirile pentru această expoziție au dus la o
mică descoperire: într-una dintre gravurile lui celebre – cunoscută ca Gravura celor 100 de guldeni (1648)
(fig. 6) – a introdus un actor celebru al timpului și pe care l-a desenat
foarte des: Willem Ruyter.
Cele șapte
tehnici regizorale
Care sunt tehnicile regizorale
folosite de Rembrandt? Împreună cu Leonore van Sloten am analizat pe rând cele
șapte tehnici, de care orice regizor ține seama când pune în scenă o piesă de
teatru.
Spre deosebire de un regizor, un
pictor trebuie să aleagă un singur moment care să spună toată povestea. Iar
aici Rembrandt a excelat. A știut întotdeauna să aleagă acel moment dramatic în
care emoțiile explodează și este schițată psihologia întregii povești.
„Rembrandt alege însă și momente care se întâmplă cu puțin înainte de dramă, și
dacă povestea ne este cunoscută, atunci cu siguranță simțim dramatismul care
urmează. În lumea teatrului, acest moment este cunoscut sub numele de agnitio”, spune curatoarea expoziției.
Dacă ne întoarcem la Rondul de noapte, chiar dacă nu știm
povestea, avem impresia că personajele se pregătesc pentru un moment important
și că în secunda următoare se va întâmpla ceva.
Și odată ales momentul, pictorul știe
și care sunt emoțiile de care are nevoie pentru fiecare personaj. Din nou,
Rembrandt excelează în modul în care reușește să pună pe pânză toate aceste
emoții. „Asta este a doua tehnică regizorală”, continuă Leonore van Sloten. „E
fizionomia feței. Rembrandt studiază diferite fizionomii în oglindă și face
gravuri pentru fiecare. Îl vedem râzând, furios, surprins. Sunt gravuri foarte
cunoscute, dar acum le punem într-un alt context” (fig. 3).
Fig. 3 –
Fotografie din expoziție
O altă tehnică este a gesticulării.
Sunetul unei picturi este dat de gesturile mâinii, care conferă cuvinte unei
imagini statice. Vizitatorul este provocat să reproducă diferite gesturi pe
care cel din fața lui să le recunoască. Manualul folosit pentru acest mini-curs
la care vizitatorul este invitat să participe este Chirologia lui John Bulwer, un tratat din 1644 care se referă la
limbajul natural al mâinii (fig. 4).
Fig. 4 – Chirologia, John Bulwer, 1644,
fotografie din colecția Bibliotecii Universității Yale
La fel de importante sunt costumele
și atributele personajelor. Și știm că Rembrandt era un colecționar împătimit
nu numai de artă, dar și de tot felul de obiecte: pălării, căști, turbane,
săbii, amulete, armuri etc. Pe toate le folosea în picturile lui ca să spună o
poveste dintr-un alt timp sau dintr-o altă parte a lumii. Cum altfel s-a născut
în 1635 un tablou ca Bărbat în haine
orientale (fig. 5)?
Fig. 5 - Bărbat în haine orientale, Rembrandt van
Rijn, 1635, fotografie din colecția
Rijksmuseum
Ajungem și la postura corpului, a
cincea tehnică. Rembrandt îi punea pe elevii lui să pozeze în diferite poziții
în care corpul era supus unui efort. Pentru el era foarte important să redea
corect un corp care se apleca și trăgea de o funie.
Să nu uităm de lumină, mai exact de
acel clarobscur care l-a făcut celebru. „Cu lumina regizează dramatismul”, mai
spune curatoarea expoziției, „și în același timp îl ajută pe privitor să
găsească ceea ce este important în acea pictură”. Vă invit din nou la Rondul de noapte, unde jocul de lumini
și umbre este esențial.
Am ajuns la ultima tehnică
regizorală: compoziția. Cum așezi toate personajele ca să obții efectul dorit?
Sigur că existau reguli ale timpului, cum sunt cele scrise de pictorul Pieter
de Grebber (1600–1653). Toate aceste reguli nu erau altceva decât instrucțiuni
pentru cum să-ți așezi personajele, ca și cum ar fi pe o scenă, nu aliniate, ci
grupate. În cadrul compoziției la fel de importantă era diversitatea, atunci
când vorbim de gen, de vârstă sau de înălțime.
Măiestria lui Rembrandt în materie de
compoziție, mai ales când vorbim de portrete de grup, se vede nu numai în Rondul de noapte, dar și în Breasla Țesătorilor, în Lecția de Anatomie sau în Gravura celor 100 de guldeni menționată
mai sus (fig. 6). Aceasta este de altfel și punctul final al expoziției.
Fig. 6 – Isus ține o predică sau Gravura celor 100 de guldeni, Rembrandt van Rijn, 1648,
fotografie din colecția Rijksmuseum
Gravura are doar 28 ✕ 39,4 cm.
Proiectată însă pe peretele din expoziție pare un alt rond de noapte, care
scoate și mai bine în evidență talentul regizoral al lui Rembrandt.
Am putea oare să spunem că toate
lucrările lui sunt niște scene de teatru?
„Da, cred că așa este”, îmi răspunde
Leonore van Sloten. „Toate sunt scene de teatru pe pânză sau pe hârtie,
regizate în așa fel încât să aibă un impact asupra privitorului”.
Ascultați Ilustrata din Amsterdam în fiecare zi de luni în emisiunea Orașul Vorbește la Radio România Cultural.
Autor: Claudia Marcu
Editare: Mihaela Niţă
Comentarii
Trimiteți un comentariu