Pietà din Gaza, fotografia anului 2024
O femeie răpusă de durere, îmbrăcată
într-o manta de un albastru lapislazuli, și care ține în brațe un corp învăluit
într-o pânză albă. Este o iconografie creștină pe care o regăsim în aproape
toate compozițiile Pietà (în care
Maria își îmbrățișează fiul, Isus, dat jos de pe cruce), fie că vorbim de
picturile lui Rogier van der Weyden, Annibale Carracci sau Vincent van Gogh
(fig. 1).
O femeie răpusă
de durere, care ține în brațe corpul neînsuflețit al unui copil înfășurat
într-o pânză albă vedem și în fotografia anului 2024, aleasă de juriul
concursului internațional de fotografie pentru presă, World Press Photo (fig.
2). Doar că ceea ce a surprins Mohammed Salem, fotograful agenției de presă
Reuters, este realitatea de astăzi din Gaza. Femeia îmbrăcată în albastru lapislazuli este Inas Abu Maamar.
Strânge cu putere în brațe corpul nepoatei ei, o fetiță de numai cinci ani,
ucisă în casa părinților ei în urma unui atac israelian.
Fig. 1 – Vincent
van Gogh, Pietà (după Delacroix),
septembrie 1889, © Muzeul Van Gogh Amsterdam
Fig. 2 – ©
Mohammed Salem, O femeie palestiniană
îmbrățișează trupul nepoatei sale, octombrie 2023, Palestina
Chiar dacă
fotografia este făcută în Gaza, durerea pe care o emană este universală. „Când
am ales fotografiile câștigătoare”, spune Fiona Shields, președinta juriului
internațional, „ne-am uitat la cum rezonează cu alte zone din afara celor unde
au fost făcute, și credem că fotografia lui Mohammed Salem face exact asta.
Este o fotografie emblematică despre ororile unui conflict. Are un mesaj
metaforic și este în același timp o pledoarie pentru pace.”
Fotografiile
câștigătoare formează o expoziție itinerantă, care își începe călătoria
întotdeauna în Amsterdam, în De Nieuwe Kerk (Biserica Nouă) din Piața Dam.
Cel care
vizitează o astfel de expoziție va fi cu siguranță marcat de emoții mixte. Pe
de o parte îi sărbătorește pe cei care au reușit să surprindă imagini atât de
captivante, iar pe de alta este confruntat cu imagini în care domină durerea și
tristețea.
Înainte de
deschiderea oficială a expoziției, Joumana El Zein Khoury, directoarea World
Press Photo, a vorbit despre o lume polarizată, în special din cauza
conflictului Israel-Hamas, o lume în care dialogul este refuzat, în care
părerea celuilalt nu contează.
Joumana El Zein
Khoury: „Am rugat juriul să ţină cont de faptul că suntem aici nu ca să ne
poziționăm de o parte sau alta, ci să arătăm universului experiențele
personale. Și cred că juriul a reușit să scoată în evidenţă acest aspect. Dacă
vă uitați la toate imaginile câștigătoare, spre deosebire de cele de anul
trecut, nu o să vedeți sânge, nu există violenţă ca atare. În selecția de anul
trecut am văzut violenţa sângeroasă a războiului din Ucraina sau din Myanmar.
Juriul din acest an a ales să ne arate relații umane, precum și impactul pe
care conflictele, schimbările climatice sau catastrofele naturale îl au asupra
oamenilor.”
Câștigătoarea
secțiunii Open Format este
ucraineanca Julia Kochetova, pentru War
is personal (Războiul e ceva personal,
fig. 3). Într-un scurt montaj video
prezentat de World Press Photo, Kochetova spune că acesta nu e un proiect, ci
„este viața mea”. Fotografa a trimis juriului o combinație de fotografii,
muzică, poezie și mesaje schimbate cu prietenii, o combinație în care firul
roșu al poveștii îl formează culorile steagului Ucrainei, albastru și galben.
Președinta
juriului, Fiona Shields: „Reușește să redea acele sentimente de disperare și
confuzie pe care oamenii le au în acest moment în Ucraina. În plus, spune atât
de multe despre o întreagă generație de tineri.”
Fig. 3 – © Julia Kochetova, Războiul e ceva personal
Și totuși,
indiferent că vorbim de vieți pierdute sau distruse în zone de conflict ori în
urma unor dezastre naturale, sau vorbim de fluturi care migrează între Statele
Unite ale Americii și Mexico, în toate fotografiile regăsim dragoste și iubire.
Directoarea World Press Photo, Joumana El Zein Khoury nu m-a contrazis:
„Întotdeauna găsim și dragoste, mulțumesc pentru această observație. Suntem
acum (când înregistram interviul – n. red.) lângă unul dintre câștigătorii din
Africa. În fotografie o mamă își sărută băiatul, un soldat din Etiopia care a
trecut prin ororile războiului, dar aici este fiul care se întoarce acasă să-și
vadă mama.”
Fotografii de
presă aduc pe ecranele telefoanelor și tabletelor noastre o realitate care
altfel ne-ar rămâne necunoscută, fie că vorbim de zone de conflict, de
catastrofe naturale sau de schimbări climatice. Fotografiile lor răsună de
strigăte de ajutor și fac apel la empatia noastră.
Am întrebat-o pe
directoarea concursului internațional ce simte o persoană după ce a văzut zeci
de mii de astfel de fotografii. „Anul acesta cred că am văzut cam jumătate din
cele 60.000 de fotografii intrate în concurs. Am avut nevoie de mai mult de o lună
ca să-mi revin. Și eu nu am făcut altceva decât să mă uit la ele. Imaginați-vă
prin ce trec acești fotografi care trăiesc în direct scenele imortalizate.
Există speranță în această lume? Nu știu ce să spun. Câteodată mă trezesc
dimineața cu gândul că suntem atât de extraordinari, că putem să facem atât de
multe, că suntem atât de rezistenți. Dar apoi (văzând aceste fotografii – n.
red.) mă întreb oare ce fel de lume las copiilor mei.”
Pietà
din Gaza, cum am denumit fotografia anului 2024, este prezentată în expoziție
într-un mod special. Mărită, astfel încât personajele să pară în mărimea lor
naturală, fotografia este agățată de tavanul bisericii și îmbrățișată din spate
de lumina care intră prin vitralii (fig. 4). Dă impresia unei picturi așezate
în altar. Lumina care îmbrățișează fotografia nu o pot interpreta decât ca
speranța că această lume în care trăim va deveni mai bună.
Fig. 4 –
Fotografie din expoziție
Notă:
Fundația World
Press Photo a fost fondată în 1955 în Amsterdam și organizează în fiecare an
concursul internațional pentru fotografie de presă. Anul acesta au intrat în
concurs 61.062 de fotografii realizate de 3851 de fotografi din 130 de ţări.
Expoziția din
acest an de la Amsterdam acordă atenție fotografilor de presă care au murit în
zonele de conflict din 1999 încoace, 1553 de nume in memoriam (fig. 5). De la
începutul conflictului dintre Israel și Hamas și până pe 17 aprilie au fost
uciși 99 de jurnaliști, 16 au fost răniți, 4 sunt dați dispăruți, iar 25 au
fost arestați.
Fig. 5 –
Fotografie din expoziție
La sfârșitul lunii mai, 30 dintre cei 33 de câștigători vor fi în Amsterdam pentru ceremonia de decernare a premiilor. Timp de două zile, fotografii vor fi prezenți în expoziție, lângă lucrările lor. Lista cu toți câștigătorii concursului o găsiți aici.
Ascultați Ilustrata din Amsterdam în fiecare zi de luni în
emisiunea Orașul Vorbește la Radio România Cultural.
Autor: Claudia
Marcu
Editare: Mihaela
Niţă
Comentarii
Trimiteți un comentariu