I curate, you curate: curatorul-artist în dialog cu artistul-curator
Hüma Birgül este o artistă plastică de origine turcă, iar Despina Papachristoudi e o fotografă originară din Grecia. Ambele sunt artiste consacrate în Olanda, și mai mult decât atât, atelierele lor sunt vecine. Desigur, se vizitează des și sunt fascinate una de lucrările de artă ale celeilalte. Când Despina îi spune „Îmi place mult acest tablou”, Hüma e surprinsă, pentru că e o lucrare veche, de care ea nu e mulțumită. Invers, procesul pare același. Acest schimb de critici și păreri contrare a fost ca o scânteie pentru Hüma. A venit cu ideea unei expoziții în care cele două artiste își schimbă pe rând rolurile: artistul e curator și curatorul e artist (fig.1). În acest dialog, curatorul tradițional – în acest caz, Zoe Daniela Cochia de la galeria Niffo din Rotterdam – face un pas înapoi și acceptă să respecte regulile jocului propus.
Fig.
1 – Lucrările celor două artiste în dialog
Această practică în care artistul își
asumă temporar rolul de curator nu este nouă. Criticii de artă au scris multe
articole, iar istoricii de artă au publicat multe volume pe această temă. Nu
vreau să fac aici o analiză a definițiilor și delimitărilor celor două roluri,
ci aș vrea mai mult să mă uit la experiența personală a artistului curator. „Titlul
expoziției - I curate, you curate - poate
fi considerat ușor sarcastic”, spune Hüma Birgül. „În mod normal vorbim doar de
un curator și un artist, dar în acest caz avem doi curatori și doi artiști. Ce
situație aparte! Este o provocare în primul rând pentru noi, pentru că punem în
joc punctele noastre slabe, ego-uri, vulnerabilități, încredere, totul.”
Jocul nu este lipsit de reguli, nu
numai pentru cele două artiste, ci și pentru gazda expoziției, Zoe Daniela
Cochia, care nu a fost implicată nici în alegerea lucrărilor și nici în
montarea expoziției.
Hüma Birgül:
„Mi-am dat seama că nu vrem să expunem multe dintre lucrările noastre pentru că
ne gândim că nu vor fi pe placul publicului. De aici mi-a venit ideea. I-am
spus [Despinei]: „Vino la mine în atelier și alege o lucrare, după aceea vin eu
la tine, și continuăm așa până obținem un lanț de lucrări. Dar trebuie să
respectăm o regulă: nu putem refuza niciuna dintre alegerile celeilalte.”
Zoe Daniela Cochia: „Este o provocare
și pentru mine, ca gazdă, pentru că eu sunt de obicei curatorul. Este o
expoziție care se bazează pe încredere și acceptarea unei situații.”
Într-un interviu publicat în ianuarie
2023 în revista OnCurating (despre
curatoriat), artistul belgian Michiel Vandevelde vorbește despre experiențele
sale în rolul de curator. „Aceasta este o poziție în care propriile idei
artistice sunt în prim-plan și definesc punctul de plecare curatorial. [...]
Propria ta cercetare artistică se extinde prin intermediul lucrărilor altor
artiști cu care începi un dialog. [...] Desigur, ești doar un actor cu
experiență și cunoaștere, dar cred că se poate folosi o diferență metodologică
prin care, în calitate de artist-curator, pornești din «interiorul» practicii
tale și intri într-un dialog.”
Conceptul Hümei implică nu unul, ci
doi actori cu experiențe artistice diferite, iar alegerile lor sunt influențate
de aceste experiențe. Hüma Birgül: „Eu am început selecția, eu am fost prima
care a ales. A urmat Despina și a ales una dintre cele mai vechi lucrări din
atelierul meu, pe care niciodată nu m-aș fi gândit să o expun. Și mi-am spus în
gând: «O, cum e posibil să înceapă cu așa ceva?»”
Artistul-curator va alege întotdeauna
lucrări din colecție care trec neobservate de curatorul tradițional. Și se vede
acest lucru în mai toate expozițiile din programul Artist’s Choice (alegerea artistului) de la MoMA (Muzeul de Artă
Modernă din New York). Însă procesul poate să devină complicat într-un concept
ca cel propus de Hüma Birgül, unde curatorul tradițional nu există: „Nu am
ripostat, pentru că lucrarea aleasă de ea se combina atât de bine cu cea aleasă
de mine din atelierul ei; nu mai erau două lucrări, ci devenise una singură.
Așa că după primul duo nu am mai gândit în termeni de «lucrarea mea – lucrarea
ei» și am început să mă simt bine. Mi-a plăcut foarte mult și faptul că
amândouă am respectat procesul și niciuna nu a încercat să o convingă pe
cealaltă să aleagă altceva.”
Următorul pas a fost montarea
expoziției. Zoe Daniela Cochia: „Regula a fost ca lucrările să fie prezentate
în ordinea în care au fost alese. Și, din nou, eu nu am avut nimic de spus.
După cum vezi, lucrările lor formează, până la urmă, o întreagă instalație de
artă.”
Lucrările abstracte ale Hümei și
fotografiile Despinei sunt însoțite de povestea expoziției, scrisă de mână de
Hüma. Cuvintele, așezate de Hüma pe benzi înguste de hârtie lipite pe pereți,
șerpuiesc printre lucrările selectate. Hüma nu a lăsat nimic deoparte: primele
mesaje schimbate între artiste când a apărut ideea, procesul prin care au
trecut, dar și conversațiile lor din timpul montării expoziției, inclusiv cu
gazda lor, care și-a respectat rolul de observator.
Hüma Birgül: „Vezi aici o fotografie
făcută de Despina cu o actriță în faţa oglinzii de machiaj. Și lângă e lucrarea
mea abstractă. Noi ne-am gândit imediat la spațiu, dar nu am împărtășit acest
gând și cu gazda noastră. Când Zoe le-a văzut, a spus: «Cu toții călătorim
dinspre interior spre exterior. Oglinda ne ajută să ne descoperim, și universul
ne conectează unul cu altul.» Și eu am scris tot ce a spus ea (fig. 2). Până la
urmă, această regulă a separării rolurilor a devenit simbolică.”
Fig. 2
Procesul le-a ajutat pe cele două
tinere să iasă dintr-un anume tip de gândire a artistului care, atunci când
trimite lucrări la o expoziție, se gândește mai mult dacă tehnic sunt perfecte.
„Cum am pierdut oare legătura cu arta?”, se întreabă Hüma.
„Acest proces m-a învățat și să-mi
pun prioritățile în ordine. Ce e mai important: să fac o astfel de expoziție
sau să expun cele mai bune lucrări? Și apoi, ce înseamnă, de fapt‚ cele mai
bune lucrări? Totul este relativ. Un astfel de proces îți mai arată și cât de
mult vrei să controlezi totul. Și cred că am trecut testul.”
Cuvintele repetate cel mai des în timpul conversațiilor cu Hüma și Zoe au fost încredere și acceptare. Cât de interesate ar fi muzeele de artă contemporană de un astfel de concept – I curate, you curate? Cum ar fi, de exemplu, un astfel de dialog între Marina Abramovic și Ana Lupaș? Probabil că nu vom ști niciodată. Deocamdată le putem admira lucrările în expoziții separate la Muzeul Stedelijk din Amsterdam, pe prima începând cu mijlocul lunii martie, iar pe cealaltă din mai.
Notă:
Zoe Daniela Cochia coordonează
galeria Niffo/Recycle Studio din Rotterdam. Expoziția I curate, you curate a
fost inclusă în programul Art Rotterdam, care a avut loc la începutul lunii
februarie. În cadrul galeriei, Cochia îi ajută pe tinerii cu probleme să se
integreze în societate prin artă. Rolul social al galeriei este de multă vreme
recunoscut de oraș și nu numai. În 2022, Galeria Niffo a fost invitată la
expoziția de la Kassel, Documenta 15. În 2023 a fost în atenția familiei regale în timpul vizitei din Rotterdam, care
a marcat în egală măsură ziua de naștere a Regelui Willem-Alexander și zece ani
de când a devenit rege.
Ascultați Ilustrata din Amsterdam în fiecare zi de luni în
emisiunea Orașul Vorbește la Radio România Cultural.
Autor:
Claudia Marcu
Editare:
Mihaela Niţă
Comentarii
Trimiteți un comentariu