Cina de la Emaus
„Acest Vermeer înseamnă pentru Rotterdam la fel de mult ca Rondul de noapte al lui Rembrandt pentru Amsterdam.” – De Telegraaf
„Nu exagerez când
spun că este una dintre cele mai puternice, mai frumoase și mai pline de
însemnătate picturi pe care le-a dat Secolul de Aur al artei olandeze.” – Utrechtsch Nieuwsblad
Han van Meegeren, Cina de la Emaus, 1937, colecția muzeului Boijmans Van Beuningen, Rotterdam © Vereniging Rembrandt
Sunt declarațiile
unor istorici de artă publicate în februarie 1938 de presa olandeză. Obiectul
admirației
lor era o pictură semnată „Johannes Vermeer” – Cina de la Emaus –, achiziționată de muzeul Boijmans Van Beuningen din Rotterdam. Tabloul avea să devină cea mai importantă
achiziție
pentru muzeu. Asta până în 1945, când s-a dovedit a fi cel mai impresionant
fals din istoria artei. Pictorul olandez Han van Meegeren este cel care a reușit
să transforme extazul în agonie. El a ales să-i falsifice cel mai des pe Frans
Hals, Pieter de Hooch și Johannes Vermeer, toți
maeștri
ai secolului al XVII-lea, perioada de aur a picturii olandeze. Falsurile sunt
astăzi în colecții de seamă, atribuite de această
dată autorului adevărat: patru în muzeul Boijmans și cinci în Rijksmuseum, în
Amsterdam. Cum a fost posibil ca atât de mulți
connaisseuri să cadă în plasa celui
considerat astăzi cel mai mare falsificator din istoria artei? Ce au învățat
muzeele din această experiență?
Cina de la Emaus, capodopera lui Han van Meegeren
Han van Meegeren
a studiat arhitectură și construcții în Delft. În 1913 a abandonat studiile
pentru școala de artă din Haga. Creațiile lui au fost,
însă, respinse de lumea consacrată a criticilor de artă. Și cum să protesteze
cel mai eficient împotriva sistemului? Falsurile aduse de el pe piață
au exploatat toate dorințele criticilor de
artă și ale connaisseurilor
momentului. „A început cu Frans Hals, însă a cucerit cu falsurile Vermeer”,
spune Friso Lammertse, fost curator al muzeului Boijmans, în prezent curator al
Rijksmuseum.
„La începutul
secolului trecut, Vermeer începea să fie din ce în ce mai important. Criticii
de artă nu puteau accepta că opera lui cuprinde doar 30-35 de lucrări. În plus,
nu erau satisfăcuți de golul din opera sa: la început
picturi în format mare cu subiecte istorice, iar apoi o trecere bruscă la
interioare și scene domestice în format mic. Istoricii de artă erau convinși
că lipsește ceva din opera lui. Aici își
dovedește
Van Meegeren genialitatea, pentru că umple acest gol care îi îngrijorează pe
critici. Creează tablouri în stilul lui Vermeer, fără să copieze subiecte
existente”.
Van
Meegeren a pictat Cina de la Emaus în
1937. Cu ajutorul unui intermediar, în luna septembrie a aceluiași
an tabloul a ajuns pe masa lui Abraham Bredius, un renumit istoric, curator și
colecționar
de artă. Bredius, în extaz, i-a scris lui Dirk Hannema, directorul muzeului
Boijmans. Pentru Hannema, lipsa unui Vermeer din colecția
muzeului era un punct extrem de sensibil încă din 1935, când organizase prima
expoziție
din lume dedicată lui Johannes Vermeer. Cu mult efort, Hannema reușește
să achiziționeze tabloul cu jumătate de milion
de guldeni, o sumă foarte mare pentru acea perioadă. Certificatul de
autenticitate scris personal de Bredius n-a lăsat loc de îndoială.
Dirk Hannema
(dreapta) și restauratorul Hendrik Luitwieler, © CODART
Friso Lammertse:
„Hannema este foarte entuziasmat și reușește
să îi convingă și pe alți directori de muzee de
autenticitatea acestui tablou, inclusiv pe directorul de la Rijksmuseum, care
la început fusese foarte sceptic. Se naște un fel de
încredere oarbă în această pictură. Și e un fenomen foarte interesant, pentru
că toți
acești
directori de muzee nu reușesc să vadă ce e
în faţa lor. Sunt convinși nu numai că
este un Vermeer, dar și că este o adevărată capodoperă”. Faptul că proveniența
tabloului nu era clară se pare că a contat foarte puțin
pentru Hannema.
Cina
de la Emaus este pânza despre care se vorbește
cel mai mult, deși muzeul Boijmans nu este singurul
care a achiziționat astfel de falsuri create de Van
Meegeren. Lammertse explică de ce: „A fost primul care a apărut pe piață
și este de departe și cel mai bun dintre toate falsurile. Celelalte au fost
achiziționate
în timpul războiului și au dispărut aproape imediat în grotele secrete, deci nu
a existat publicitate pentru ele. În 1938 toate ziarele vorbeau de noul Vermeer
care era comparat cu Rondul de noapte
al lui Rembrandt”.
De la extaz la agonie
Nenumăratele
epitete cu care a fost descrisă lucrarea Cina
de la Emaus i-au adus lui Van Meegeren satisfacție
supremă. Într-un volum care analizează științific
falsurile lui Van Meegeren, publicat în 1949, belgianul P.B. Coremans povestește
despre o întâlnire pe care a avut-o cu Van Meegeren, în care acesta din urmă ar
fi mărturisit următoarele: „Cina
[pânza – n.red] a fost pentru mine lovitura de maestru în planul meu de
răzbunare”. În perioada celui de-al
doilea război mondial, când Olanda era sub ocupație
germană, Van Meegeren a mai introdus pe piață
și alte falsuri, inclusiv un tablou vândut lui Hermann Göring, unul dintre cei
mai de seamă reprezentanți ai Partidului
Nazist. În 1943, prin intermediul
negustorului de artă Hofer din Berlin, Göring intra în posesia unui alt
Vermeer, Isus și femeia adulteră. Van
Meegeren își alegea cu grijă intermediarii, de
cele mai multe ori neștiutori în ale artei, însă de data
aceasta a fost chiar el cel care a vândut tabloul, astfel că numele i-a apărut
în inventarul lui Göring. Așa se explică
arestarea lui în 1945. Sub amenințarea pedepsei cu
moartea pentru colaborare cu naziștii pe timp de
război, Van Meegeren a hotărât să iasă din anonimat și a mărturisit că tabloul
este de fapt un fals și că el a fost cel care l-a pictat și nu Vermeer. În sala
de judecată, Van Meegeren a fost pentru prima dată înconjurat de toate acele
pânze considerate creații ale marilor maeștri
Vermeer, Frans Hals și Pieter de Hooch. Ca să convingă judecătorul că el era
într-adevăr autorul, a fost nevoit să picteze în sala de judecată.
1945, Han van
Meegeren în sala de judecată, © Nationaal Archief
Capodopera de la
muzeul Boijmans s-a transformat într-o clipă în kitsch. În timpul războiului,
când pictura a stat ascunsă într-o grotă, împreună cu multe alte opere de artă,
„erau oameni care stăteau în faţa ei și plângeau”, spune Lammertse: „[...] și
după război a devenit dintr-o dată kitsch, gunoi. Spune multe despre cum ne
uităm la o pictură. Pânza era aceeași, însă iată cât
de mult suntem influențați
de ce spun alții despre o operă de artă sau alta.
Și cât de mult piața ne influențează
în aprecierile noastre.”
Ce s-ar fi
întâmplat cu toate aceste pânze dacă Van Meegeren nu ar fi fost descoperit?
Probabil că muzeele ar fi continuat să se afișeze
cu ele ca fiind originale Vermeer sau Hals, dar nu mai mult de 10, poate 20 de
ani.
Friso Lammertse: „În niciun caz nu se mai poate repeta așa ceva astăzi, grație posibilităților tehnice pe care le avem când cercetăm un tablou. Van Meegeren a fost destul de deștept și a folosit pigmenți specifici secolului al XVII-lea, la fel și pânze. Dar a făcut și greșeli, de exemplu, în lapis lazuli a folosit cobalt, sau nu a folosit pigmentul potrivit pentru galben”.
Ce au învățat
directorii de muzee din experiența cu Han van
Meegeren, l-am întrebat pe Friso Lammertse: „Este momentul în care cercetarea
tehnică începe să fie luată în serios. Deciziile pentru achiziții
încep să depindă din ce în ce mai mult de rezultatele cercetării, care se uită
la pigmenții folosiți,
la pânză, la toate materialele. Este și momentul în care începe să apună steaua
connaisseurilor, a celor care credeau
că pot atribui o pictură dintr-o singură privire.”
Notă:
Friso Lammertse este autorul
volumului „De Vermeers van Van Meegeren”, publicat în 2011 de Muzeul Boijmans
Van Beuningen din Rotterdam. În perioada 1992-2020 a fost curator al Muzeului
Boijmans Van Beuningen. În prezent, este curator al Muzeului Național din
Amsterdam, Rijksmuseum.
Friso Lammertse,
© Fred Ernst, CODART
Ascultați Ilustrata din Amsterdam în fiecare zi de luni în emisiunea Orașul Vorbește la Radio România Cultural.
Autor: Claudia Marcu
Editare: Mihaela Niţă
Comentarii
Trimiteți un comentariu