Artă din România pentru colecționari olandezi
© Art Rotterdam
La Art Rotterdam vin iubitorii și
colecționarii de artă contemporană. Galeriile din Olanda și din vestul Europei,
în general, domină târgul, dar am găsit reprezentat și estul Europei cu galerii
din Ungaria, Slovacia și România. Pentru galeria Sector 1 din București e a
doua prezență la târgul din Rotterdam, mi-a spus fondatoarea Andreea Stănculeanu:
„Da, e adevărat că foarte rar
galeriile din România sunt prezente la Art Rotterdam. Sinceră să fiu, nu mi-e
foarte clar de ce. Art Rotterdam este cel mai important târg de artă
contemporană din Olanda. Este unul dintre târgurile mele preferate. Este încă
relativ micuț, cu criterii de selecție foarte serioase. În cei 25 de ani,
pentru că anul ăsta ei sărbătoresc 25 de ani de la deschidere, nu și-au propus
să mărească dimensiunile târgului, [ci] să-l păstreze așa, relativ integrat: un
număr mic de galerii, prietenos, foarte deschis către galerii tinere, artiști
tineri. Ne plac și ne-au plăcut întotdeauna galeriile participante, ne-au
plăcut arta și artiștii pe care i-am descoperit aici. Publicul este educat. E
limpede în fiecare conversație cu vizitatorii că sunt iubitori de artă și
participanți activi: sunt prezenți în galerii, în muzee, au foarte multe
curiozități.
De altfel, colecționarii din Olanda
au aproape același nivel de curiozitate ca [cei] din Belgia. Sunt deschiși
către a vedea artiști din afara regiunii sau din afara Olandei, prospectează cu
multă curiozitate ce se întâmplă în rest. Noi suntem obișnuiți în Europa de Est
cu un profil al colecționarului un pic mai atașat de artistul teritoriului
căruia îi aparține, și ne impresionează plăcut de fiecare dată când
colecționarii sunt foarte deschiși către artiști din alte teritorii. În Olanda
avem sentimentul ăsta de fiecare dată.”
Andreea Stănculeanu
și Cristina Bută la Art Rotterdam
Nu se întâmplă în fiecare zi să
găsești lucrări semnate de artiști români la un târg de artă din Olanda. Ușile
se deschid greu către vest, dar contează și sprijinul financiar pe care îl ai.
Andreea Stănculeanu vorbește de o combinație de factori care afectează prezența
la astfel de târguri: „Nu știu să vă spun cât de multe galerii din România
aplică la Art Rotterdam. Noi ne-am dorit să ajungem de două ori, și am avut
bucuria de fiecare dată când am aplicat să fim acceptați cu brațele deschise.
În afară de acest aspect, sigur că participarea la orice târg presupune un
efort financiar. Târgurile nu sunt ieftine, n-au fost niciodată. Logistica
aferentă participării la un târg vine cu costuri semnificative. Suport
instituțional sistemic nu prea există. Au existat la un moment dat niște
programe care permiteau, să spunem, prin intermediul Institutului Cultural
Român să se cofinanțeze asemenea tipuri de participări, dar nu mi-e foarte clar
ce s-a întâmplat cu aceste programe, nu mai sunt vizibile, cel puțin. Deci, e
un efort financiar. Sigur că sunt galerii care și-l permit, și galerii care nu
își permit neapărat un asemenea tip de efort. În afară de asta, cred că
România, fiind un ecosistem încă mititel din punct de vedere al artei, are de
ani de zile o amprentă importantă în ce înseamnă și ecosistemul artei europene
și chiar dincolo de asta. Galeriile din România sunt prezente la târguri din
America de Nord. Peste tot fac o figură foarte frumoasă. Artiștii sunt prezenți
în muzee, iarăși peste tot în Europa, în America de Nord și de Sud, în Asia.
Cumva se urmărește [tiparul] ăsta. Dar da, e important să putem să fim prezenți
în afara teritoriului României cu selecția noastră de artiști, pentru că
dinamica de achiziție a artei în România este foarte importantă. În Europa de
Vest, în America de Nord și în Asia, cel puțin, e fundamental diferită de
dinamica de achiziție a artei din Europa de Est, în general, și din România, în
particular. Avem nevoie de colecționarii străini ca să putem să supraviețuim și
să creștem.”
Colecționar în
vizită la standul galeriei Sector 1,
Art Rotterdam
Sigur că una dintre condițiile
esențiale pe care un astfel de târg le impune participanților este calitatea
artei. Galeria Sector 1 a selectat pentru Rotterdam lucrări semnate de Virginia
Toma și Arantxa Etcheverria, două artiste care lucrează cu forme abstracte,
spune Cristina Bută, directoarea artistică a galeriei:
„Arantxa Etcheverria se focusează mai mult pe
limbaj și pe cum sunt reprezentate anumite elemente arhitecturale, în special
în dialog cu studioul ei. E o artistă de origine franceză, dar care trăiește de
foarte mulți ani în București, și lucrările ei pornesc tocmai de la arhitectura
modernistă a Bucureștiului, pe care ea o construiește foarte minuțios sub formă
de sculpturi și tablouri. Apoi, în practica Virginiei Toma e vorba de abordarea
artei concrete, această plasticizare a formelor [bazată] pe principii ale
matematicii. Pornește de la punct, de la linie, pentru a crea aceste lucrări
care sunt, de regulă, în alb-negru, foarte intense, și care am putea spune că
creează aproape niște iluzii optice.”
Cele două artiste selectate de galeria Sector 1 din București nu au fost singurele prezențe românești la Art Rotterdam. Două galerii olandeze, ambele din Amsterdam, au ales lucrări semnate de artiști români. Este vorba de Marius Bodea la Martin van Zomeren și de Tincuța Marin la galeria Ellen de Bruijne. Vestea bună este că din 8 februarie 2024, aceasta din urmă va găzdui în Amsterdam, la sediul elegant de pe Singel, expoziția Purring Figure cu lucrările Tincuţei Marin. Este prima expoziție solo în Amsterdam a acestei artiste născută în Galați și formată la școala de artă din Cluj. Ilustrata din Amsterdam de săptămâna viitoare îi va fi dedicată.
Captură de
imagine de pe prima pagină a website-ului galeriei Ellen de Bruijne
Notă: Târgul de artă contemporană Art Rotterdam din Olanda și-a aniversat cei 25 de ani de existență cu o ediție specială. Au participat aproape 100 de galerii, care au prezentat publicului peste 1700 de opere de artă semnate de artiști din toată lumea.
Ascultați Ilustrata din Amsterdam în fiecare zi de luni în
emisiunea Orașul Vorbește la Radio România Cultural.
Autor: Claudia Marcu
Editor: Mihaela Niţă
Comentarii
Trimiteți un comentariu